Změna jazyka :
Ozubené kolo je v podstatě kruhový kotouč s rovnoměrně rozmístěnými zářezy (zuby) po celém obvodu. Slouží k přenosu (pohybu) sil na jiné ozubené kolo nebo řetěz.
Dvě nebo více ozubených kol ve vzájemné kombinaci tvoří převodovku. Při stejném poloměru na sebe ozubená kola působí stejnou silou. Pokud se poloměry ozubených kol liší, liší se i působící momenty. Tento efekt se využívá k lepšímu využití hnacích sil.

Čelní ozubené kolo
Čelní ozubené kolo, známé také jako válcové ozubené kolo, je nejběžnějším ozubeným kolem. Ozubení leží na obvodu válcového kotouče. Aby výsledkem kombinace bylo čelní ozubené kolo, musí být osy čelního ozubeného kola rovnoběžné s protikusem.
Možné jsou následující profily ozubení:

Ozubený hřeben
Ozubený hřeben je lineární strojní prvek s ozubením. Vůle je omezena délkou ozubeného hřebene, proto při použití ozubeného hřebene obvykle dochází k pohybu tam a zpět. Spolu s čelním ozubeným kolem se tato kombinace nazývá ozubený hřeben.
Několik ozubených hřebenů může být řazeno za sebou a tvořit ozubenou kolejnici nebo ozubenou dráhu.

Eliptický převod
Eliptický převod se skládá z nekruhových kol a má nerovnoměrný převodový poměr. Zatímco převody se obvykle skládají z kruhových kol, eliptický převod je, jak již bylo zmíněno, nekruhový převod. Když se otáčí normální převodovka, připojená kola se otáčejí rovnoměrně. U eliptických převodů musí být připojená kola navzájem shodná, aby se zohlednila konstantní osová vzdálenost. Pokud je eliptické ozubené kolo kombinováno s čelním ozubeným kolem, musí být jedno kolo namontováno na pohyblivé kyvné ose nebo musí probíhat přes řetěz nebo ozubený řemen spojující obě kola.
Příklady použití

Kuželové ozubené kolo
Osy kuželových ozubených kol obvykle svírají vzájemný úhel 90° a protínají se. Hroty dvou spojených kuželových ozubených kol se spojují. Boční plocha ozubení leží na zkráceném kuželi a zuby obvykle probíhají přímo k linii povrchu. U hypoidních ozubených kol jsou zakřivené, přičemž výškový profil zubů obvykle odpovídá osmiúhelníku.

Šnekové kolo a šnek
Šnekový převod se skládá ze šneku, který je šroubovitý, a šnekového kola. Zuby šneku jsou podobné závitu, kdy se zuby obtáčejí kolem válce jako šroub. Jedna otáčka odpovídá jednomu zubu. V nejjednodušším případě může být šnekové kolo čelním ozubeným kolem se šikmými zuby.
Kvůli liniím, kterých je třeba dosáhnout, jsou boky zubů šnekového kola duté, takže nedochází pouze k bodovému kontaktu. Šnekové kolo má poměrně vysoký převodový poměr a je také nejtišším převodovým ústrojím.
Možnou modifikací je globoidní šnek, který je přizpůsoben kulatému tvaru šnekového kola. V tomto případě je válec pasový, nikoliv válcový.
Osobne:
Pondelí až pátek od 7:00 do 20:00.
Sobota od 8:00 do 12:00.
Online:
24h