Automobilový průmysl se stále více zaměřuje na téma elektromobility. A to má dopad i na celý vývojový a dodavatelský řetězec. Například elektromotory a baterie i další e-komponenty musí být stoprocentně testovány, přičemž do popředí se dostávají elektrické specifikace, jako je přepětí, úroveň proudu a kontaktování.
Aby bylo možné tyto testy integrovat do výrobních linek, jsou zapotřebí nové testovací systémy a nápady na optimální integraci strojů do výrobního prostředí.
Zde vstupuje do hry společnost MCW Systemtechnik GbR, která byla založena v roce 2017. Mezi hlavní kompetence společnosti MCW patří elektrické plánování a mechanické navrhování strojů a (zkušebních) systémů, jakož i konstrukce rozváděčů.
Společnost vyvinula takzvaný "Multiplexer", zařízení, které automatizuje elektrické připojení zkušebních objektů, jako jsou trakční baterie, k různým měřicím zařízením (obr. 1). Multiplexer dokáže připojit elektromotory ke třem měřicím zařízením a provádět mimo jiné nízkoohmová a odporová měření, vysokonapěťovou zkoušku a zkratovou zkoušku. Dvanáct testů je hotovo za méně než 60 sekund.
Výhoda je zřejmá: systém urychluje testování na konci linky a zároveň snižuje opotřebení drahého testovacího zařízení.
Zvláštní výzvou při návrhu však byla vysoká rychlost, kterou každý zkušební vzorek prochází procesem. Zde je rozhodující výkon a životnost lineárních modulů pro kontaktování a dekontaktování. Vysoký počet lineárních pohybů vyplývá z krátkých zkušebních cyklů zkoušky na konci linky. Za jeden rok provede multiplexer přibližně 500 000 kontaktů a dekontaktů. Kromě životnosti by se však neměla podceňovat ani značná síla potřebná ke spárování a rozpojení konektorů.
V neposlední řadě musí být multiplexer v prostoru aplikace co nejkompaktnější a musí se vejít do 19palcového stojanu. To omezuje především celkovou šířku a výběr pohyblivých komponent.